tirsdag, februar 19, 2008

Misjon

Har hørt og lest endel om misjon i det siste. Om kontekstualisering og inkarnering, Missio Dei osv. For det første er det utrolig spennende og ikke minst lærerikt å lese om folks opplevelser i møte med andre kulturer og mennesker (mer spennende enn bøker til selv-oppbyggelse...synes jeg...akkuart nå for tiden)..

For det andre er det ting som har gått opp for meg...

*Gud (Jesus) brukte 30år på å lære seg å være menneske... Tenkt på det før?? Det er vel det vi kan kalle et grundig forarbeid. Hvor viktig er det ikke da at vi som misjonærer inkarnerer oss med dem vi skal lede til Jesus? Ikke lett nei, men viktig... Inkarnasjonen har fått en helt ny betydning for meg, og det er deilig!

*Det er Gud som driver misjon, ikke kirken (=missio Dei). "In bringing the kingdom, God is on the move and the church is always catching up with him. We join his mission. We should not invite him to join ours." (Mission-shaped Church). Joh 20,21 Igjen sa Jesus til dem: «Fred være med dere! Som Far har sendt meg, sender jeg dere.»

*Les boka til Sigmund Evensen "De skjulte ordene"

1 kommentar:

Vanja sa...

Vi skal snart ha om misjon i KRL. (: